13. januar 2011

af Dan Turéll..

...et hverdags øjeblik...


Jeg holder af hverdagen
Mest af alt holder jeg af hverdagen
Den langsomme opvågnen til den kendte udsigt
der alligevel ikke er helt så kendt
Familiens på en gang fortrolige og efter søvnens fjernhed fremmede ansigter

Morgenkyssene
Postens smæld i entréen
Kaffelugten
Den rituelle vandring til købmanden om hjørnet efter mælk, cigaretter, aviser -
Jeg holder af hverdagen
Selv gennem alle dens irritationer
Bussen der skramler udenfor på gaden
Telefonen der uafladelig forstyrrer det smukkeste, blankeste stillestående ingenting i mit akvarium
Fuglene der pipper fra deres bur
Den gamle nabo der ser forbi
Ungen der skal hentes i børnehaven netop som man er kommet i gang
Den konstante indkøbsliste i jakkelommen
med sine faste krav om kød, kartofler, kaffe og kiks
Den lille hurtige på den lokale
når vil alle sammen mødes med indkøbsposer og tørrer sved af panderne -
Jeg holder af hverdagen
Dagsordenen
Også den biologiske
De uundgåelige procedurer i badet og på toilettet
Den obligatoriske barbermaskine
De breve der skal skrives
Huslejeopkrævningen
Afstemningen af checkheftet
Opvasken
Erkendelsen af at være udgået for bleer eller tape -
Jeg holder af hverdagen
Ikke i modsætning til fest og farver, tjald og balfaldera
Det skal til
med alle sine efterladte slagger
Så meget usagt og tilnærmelsesvist
vævende og hængende i luften bagefter
Som en art psykiske tømmermænd
Kun hverdagens morgenkaffe kan kurere -
Fint nok med fester! Al plads for euforien!
Lad de tusinde perler boble!
Men hvilken lykke så bagefter at lægge sig
i hvilens og hverdagens seng
til den kendte og alligevel ikke så kendte samme udsigt

Jeg holder af hverdagen
Jeg er vild med den
Hold da helt ferie hvor jeg holder af hverdagen
Jeg holder stinkende meget af hverdagen
 




Dette digt, er mit absolutte yndlingsdigt af Dan Turéll, som jeg opdagede kort før hans død og som har en særlig plads i mit hjerte.. Mange af hans digte kommer tæt på.. men ingen slår dette: "Jeg holder af hverdagen".. derfra min blog titel.... og jeg holder af hverdagen.. eller det plejer eller plejede jeg at gøre..


Men for f..... hvor er min hverdag bare vendt på hovedet, jeg havde ikke i mit værste mareridt forestillet mig at jeg skulle opleve at miste et barn. Der findes ikke ord for hvor forkert det er!!
..og hvor meget det er overalt, i alt og påvirker alt.. Hverdagen er vendt helt på vrangen..
Jeg har det lige nu, som om jeg er i en centrifuge på fuld drøn.. håber jeg kommer ud med benene først.. Jeg synes alt tager en helt anden drejning..


Heldigvis står weekenden i min lille families og gode venners tegn, håber alle er raske til at drage på tur - tror denne weekends indhold af bare hygge, vind og vand er godt til os alle...
..bare at være sammen.. og nyde øjeblikke:)


Glimt fra et andet øjeblik: Nydelse og nærvær...Paris denne sommer...

6 kommentarer:

  1. RikkeR12.02.00

    Kære Mette

    Jeg har ikke kommenteret på din blog før, men din blog og din Vera rører mig - som også andre har skrevet.

    Når jeg kommenterer netop i dag, er det fordi Dan Turélls digt også betyder noget særligt for mig, men omvendt dig er det verdens uretfærdighed som har fået mine øjne op for digtet - og for det fantastiske i hverdag.

    Sidste efterår/vinter var min kæreste syg af kræft, og gulvtæppet blev trukket ud under vores hverdag. Mens han var syg tænkte jeg meget på savnet af hverdagen - vores hverdag - og efter at han er blevet rask glæder jeg mig næsten dagligt over, at vi har fået hverdagen igen. En hverdag jeg ellers ikke tidligere har tænkt så meget over.

    Jeg ville ønske, at I kunne opleve det samme - at få hverdagen igen - men sådan er verden desværre ikke, hvor uretfærdigt det end er.

    Mine tanker til dig og din familie.

    Vh Rikke

    SvarSlet
  2. Anonym16.53.00

    Kære Mette.

    Hver gang jeg læser på din blog, bliver jeg berørt af dine/jeres oplevelse.
    Jeg ved af bitter erfaring, hvor hård det er. Og selvom det er mange år siden, har jeg stadigvæk dage, hvor jeg er tilbage i følelserne fra dengang ensomheden, vreden, angsten for at glemme, den altoverskyggende kvalme - når jeg huskede alt for godt. Ja, jeg kunne blive ved.

    På et tidspunkt dengang købte jeg en bog, der hedder "Når sogen bliver synlig" en stor hjælp for mig. Det var min bog, som jeg brugte til at forstå mig selv og mine omgivelser.

    Ellers kan jeg kun sige, stå ved dine følelser og snak, snak, snak. - Det hjælper.

    Mange tanker til dig og din familie
    Maybritt

    SvarSlet
  3. Kære Rikke og Maybritt - Tusind tak for ordene.. Kærlige hilsner Mette

    SvarSlet
  4. Anonym20.33.00

    An Angel from the Book of Life
    Wrote down my baby's birth,
    And whispered as she closed the book
    "Too Beautiful for Earth"

    SvarSlet
  5. Anonym21.06.00

    Kære Mette
    Jeg stødte på din blog i forbindelse med, at jeg googlede Dan Turells digt, som også betyder meget for mig. Jeg blev utrolig berørt af din blog, ja tårerne triller stadig nedad min kind. Jeg føler meget med dig og din familie og synes at denne blog er en smuk måde at håndtere sorgen, smerten og det liv der fortsat leves. Fra nu af holder jeg blot endnu mere af hverdagen og dette digt. Tanker fra Maria

    SvarSlet
  6. Anonym16.21.00

    Glem det

    SvarSlet